Monday 15 July 2013

Serunding

Assalamualaikum!


Serunding. Serunding.

Waktu berbuka  di waktu senja
Berbuka bersama saudara mara,
Enak di makan begitu saja,
Itulah serunding pembuka selera

Siapa yang tidak gemarkan serunding?
Cer nyakap.. Cer nyakap..

Saya memang hantu serunding.
Lebih lebih lagi serunding daging.
Biasa serunding akan banyak di pasaran bila tiba bulan Ramadhan. 

Serunding daging ni saya suka jadikan lauk. Makan bersama nasi panas. Teringat lauk masa zaman bujang dulu. Serunding, nasi putih, telur dadar. Woooow sedap. Jauh lagi sedap dari lambchop! 


 Serunding daging

Kalau di Kedah, mak mertua saya akan buat serunding ikan bila tiba hari raya.
Dulu saya memang tidak suka serunding ikan. Tapi bila cuba rasa yang mak mertua masak, rasa sedap pulak. Hehe terus suka. Kalau di Kedah , serunding di makan bersama ketupat palas. Semuanya buat sendiri. Tiada beli2. Kagum! 

 Serunding ikan


Ketupat palas oh ketupat
Haaa selama saya hidup, kali pertama cuba bungkus ketupat adalah bila beraya di Kedah. Hancur! Memang tangan saya ni tidak berseni.. Huhu.. Ketupat disini rebus, kalau diterengganu dia goreng. Sedap gok weh boh!

Proses isi ketupat

Tadaaaa...

Pulut oh pulut

Bila hari raya, tidak dapat merasa pulut tidah sah.
Bagi aku seruding lagi best di makan bersama pulut kuning! Serius .. Saya memang hantu pulut kuning. Pernah kawan kawan tegur saya sebab makan pulut kuning macam makan nasi.. Berpinggan- pinggan. 

Untuk lagi sedap makan pulut kuning, makan bersama serunding, timun dan telur rebus.

Ok lah! Lagi banyak menaip di sini lagi banyak telan air liur ni!

 Sedap brader..

Ok... Selamat berpuasa!



No comments:

Post a Comment